Brisbane-Airlie beach

21 april 2016 - Parkhurst, Australië

Hallo iedereen, nog 46 dagen voordat ik terug vlieg naar Nederland. Wat gaat de tijd snel zeg, dit betekend natuurlijk ook, dat ik het erg naar mijn zin heb. Na een korte busrit van Byron Bay naar Brisbane, aangekomen in mijn hostel, gelegen in het centrum van Brisbane. Ik deel de slaapzaal toevallig met jongens die ik op surfkamp ontmoet heb. Australië is een groot land, maar je komt steeds de zelfde mensen tegen in de hostels. De jongens hadden een avondje rugby ingepland in het stadion van Brisbane. Dat er een wedstrijd op de agenda stond was duidelijk te zien in de stad. Meerdere cafés zaten vol met supporters van beide partijen. Ook in de stad zelf liepen veel fans, er hing een gezellige sfeer. De zelfde avond naar het stadion die volgepakt was met rugby fans. Ik had zelf wat meer verwacht van de supporters, er hing een rustige sfeer in het stadion, verder wel veel respect voor de spelers op het veld. Gaat er nogal hard aantoe , zonder enige bescherming op het lichaam. De volgende dag al vroeg in de bus naar de Australian Zoo, je hebt misschien wel foto's voorbij zien komen op Facebook. Een prachtige dierentuin, met allerlei dieren zoals, neushoorns, tijgers, slangen, krokodillen en verschillende vogels. Ze gaven gedurende de dag voeder shows en een tijgershow. Leuk dagje uit zeg maar haha. De dag erna even een dagje het mooie Brisbane bezichtigen. Brisbane is kleiner als Melbourne en Sidney, ik geef toch de voorkeur tot deze stad. Niet te groot, een prachtige rivier die door de stad heen loopt en het is er super schoon. Ook heeft de stad een eigen kunststrand met palmbomen. Hier hebben we de rest van de middag doorgebracht. Wel gaaf om op het strand te liggen in de stad. Ik vertrek de ochtend erop naar Noosa. Ik ga vanaf hier naar Fraser Island. Dit is een natuurreservaat met verschillende prachtige meren en uitkijkpunten. We worden ochtends opgehaald en naar het bedrijf gebracht waar onze gids op ons wacht. Het is een drie daagse excursie, en ons vervoer is een 4w drive jeep. Heel vet want ik mag zelf rijden. Na een half uurtje rijden, komen we aan bij de Ferry die ons naar Fraser Island brengt. De Ferry meert aan op het strand van Fraser Island, we rijden vanaf de Ferry zo het strand op. Met vier jeeps rijden we achter elkaar aan over het strand en dit gaat met 80 a 90 km per uur. Heel gaaf om te doen en de omgeving is prachtig. We rijden eerst naar Lake Mckanzie een meer wat bestaat uit regenwater. Het bijzondere is dat het water super helder is. Hierna moeten we een stukje rijden naar het hostel waar we verblijven. Onderweg raakt een van  de auto's overhit en we moeten dan ook een uurtje op een van de prachtige stranden wachten. Nadat er een vervangende auto is geregeld rijden we verder naar na hostel. Hier hebben we s'avonds nog een gezellig feestje. De volgende dag vertrekken we om 0900 uur, we rijden eerst een uur over het strand naar champagne Pools, dit is een soort natuurlijk badder punt, direct gelegen aan de zee. Ik vond het zelf niet zo bijzonder, misschien ook omdat het regende. Na de champagne Pools rijden we naar Indian head. Dit is een rots formatie die uitkijkt op de zee en de kustlijn. Vervolgens rijden we naar het schip wrak de ss Maheno. Dit is een schip van 122 meter lang dat in 1935 gestrand is, op een van de stranden van Fraser Island. Dit is het meest gefotografeerde schip wrak ter wereld, dit omdat het op het strand ligt en goed te bereiken is. Bijzonder om te zien. Na het schip wrak relaxen we nog even in een creek, waar ook veel locals heen gaan. Je kunt hier met een rubberen band over een klein riviertje dobberen, die uitkomt in de zee. De volgende ochtend bezoeken we nog twee andere meren. De meren zijn het zelfde als Lake mckanzie, dus niets nieuws. We moeten haasten om de Ferry te halen die middag. De Ferry vaart namelijk alleen met laag tij. We rijden dan ook via een kortere weg over het strand. De auto's hebben het er erg zwaar mee, omdat zand erg zacht is en de banden moeilijk grip krijgen. Na twee uurtjes komen we met twee overhitte auto's en 4 brandende tanklampjes aan bij de Ferry.  Na Fraser Island ga ik naar Agnes water, na een busrit van 10 uur komen we aan in een klein dorpje wat vooral gericht is op surfen. Ik ga de volgende dag scooteroo doen. We worden met een leren Jack en opgeplakte tattoos op een brommer gezet. Deze brommer is opgepimp en het ziet er stoer/grappig uit. We hebben 3 uurtjes rond getoerd, kangoeroes gezien en gegeten aan het strand. Dezelfde avond wordt er kangoeroe burger geserveerd in ons hostel. Dit moet ik natuurlijk even proberen. Het smaakt erg naar biefstuk en daar hou ik wel van haha, sorry Skippy. Twee dagen later moet ik om 09:00 uur op een verzamelpunt zijn voor de briefing van Cast Away. Dit is een drie daagse excursie waarbij je op een eiland achtergelaten wordt en jezelf moet redden. Tijdens de briefing moeten we twee formulieren onderteken. Een van de formulieren gaf de piloot toestemming te stunten met zijn vliegtuig tijdens de vlucht. Geloof mij, eenmaal aangekomen op het eiland had ik het zweet los. Die gek zet de motor uit tijdens de vlucht waardoor je een vrije val maakt, hij vliegt verticaal naar links en gooit zijn vliegtuigje dan verticaal naar rechts etc etc. Wel super vet om dat te mogen meemaken. Op het eiland staat een kamp met wat tenten waar we in verblijven. We moeten onze activiteiten aanpassen aan hoog tij en laag tij. Het kamp wordt met hoog tij namelijk omringt door water. De eerste dag gaan we naar een grotten formatie, deze hebben we beklommen. We zijn hierna direct doorgelopen naar een prachtige vuurtoren. We hebben hier een privé rondleiding gekregen van een oud echtpaar, die op hun oude dag de vuurtoren onderhoud. Na de vuurtoren hebben we krabbenluiken uitgezet voor het avondeten.  Vanaf 18:00 uur kun je weinig meer doen omdat het donker is en je het kamp niet meer af kan. De drankspellejes begonnen dan ook op tijd en ik lag niet veel later op bed. De nacht was een drama, geen matras of kussen, ik heb me tas gebruikt als kussen, comfortabel is anders, maar het heeft ook wel wat. Ff tussendoor, ik mis me eigen bed wel hoor, die hostel bedden zijn altijd iets te klein, heel vervelend. De volgende dag hebben we gevist, twee Nederlandse meiden die ook in het kamp zaten hadden inktvis gekocht, om als aas te gebruiken. Na enige tijd wachten, lekker genieten in de zon, op een onbewoond eiland, hadden we beet haha nadat de lijn bijna was binnen gehaald, zagen we dat er een haai aan zat geweldig. De haai was ongeveer een meter lang en was niet gevaarlijk volgens mij. Enkele foto's verder hebben we het beestje weer terug gegooid in de oceaan. Tegen de avond gingen we de krabbenluiken weer ophalen, hopend op een avondmaal. Totaal zaten er 4 krabben in, maar omdat het vrouwtjes waren, moesten ze weer terug de oceaan in, jammer geen avondmaal. Dan maar ons eigen meegebrachte brood met soep haha. Na weer een nacht slecht geslapen te hebben, vliegen we weer terug naar het vaste land. Voor de vlucht zei een van de meiden tegen de piloot, dat ze de stunts wat vond tegen vallen haha dat moet je dus niet tegen een stuntpiloot zeggen. Ik was gelukkig de copiloot dus voor mij viel de vlucht mee haha. Maar de meiden moesten op een gegeven moment hun gordel losmaken en in elkaar gaan zitten. Vervolgens schakelt hij de motor uit, hierdoor werden de meiden gewichtloos en Zweefden ze tegen het plafon. Ook legde hij mijn camera voor in het vliegtuigje, de meiden die achterin zaten moesten deze vangen. Heel gaaf om te zien, hij liet de camera heel rustig door het vliegtuigje zweven zodat een van de meiden hem uit de lucht kon pakken. Eenmaal geland, wilde een van de meiden er direct uit omdat ze beroerd was, dit vond de piloot natuurlijk leuk om te zien haha. Ik zit nu weer 10 uur in de bus naar Arlie Beach. Ik ga vanaf hier met een zeilboot drie dagen varen door het prachtige Whitsundays, een van werelds mooiste wateren en stranden. Tot de volgende keer, See Ya

1. Paul:
    21 april 2016
    Maak er een mooie 46 dagen van
    Al jij terug bent biertje doen bij treintje
    Groetjes uit Denemarken