Sydney-Brisbane

8 april 2016 - Brisbane, Australië

Hay hier ben ik weer. Even een kleine sfeerimpressie, liggend in een hangmat, tussen twee palmbomen, met als uitzicht een zwembad en op de achtergrond relaxende muziek, 22 graden om 10 uur ochtends. Niet verkeerd toch, Byron Bay is de plaats waar ik nu ben, maar eerst even naar Sydney. Na een busrit van 13 uur aangekomen in Sydney. Ik wordt om 22:00 uur afgezet door de bus in Sydney. Vanaf daar is het nog een uur lopen naar mijn hostel. Ik had niet veel zin om te lopen, dus heb ik maar een über taxi bestelt. De eerste keer voor mij dat ik dat type taxi bestel, nou ideaal. Via een app geef je aan waar je staat en binnen drie minuten staat er een taxi voor je neus. Mijn hostel bevond zich in Stanmore, een wijk buiten het centrum van Sydney. De volgende dag na mijn ontbijt, in de trein richting het centrum van Sydney. Het regent vandaag en het is Pasen. Dat houd in dat er dus kerkdiensten zijn. Tijdens mijn wandeling naar de haven van Sydney , passeer ik een grote kathedraal waar op dat moment een paasdienst begint. Ik moet zeggen best indrukwekkend om in zo'n mooie kathedraal een paasdienst bij te wonen. Er wordt onder andere stilgestaan bij de aanslagen in Brussel. Na de dienst loop ik verder naar een museum, een groot statig gebouw vol met kunst, verdeeld over drie verdiepingen. Mmm ik heb er een uurtje rondgelopen, ben niet echt een persoon dat geduld heeft voor een museum. Na het museum, richting een uitkijk punt gelopen. Vanaf hier had je goed zicht op het Operahouse. Het gebouw waar Sydney om bekend staat en je bezocht moet hebben als je in Sydney bent. Ook vanaf hier had je goed zicht op de Sydney Tower Bridge. Het viel mij op dat er heel veel Aziaten en chinezen in Sydney rondliepen. Gelukkig is het tegenwoordig makkelijk om deze personen uit je foto te knippen, zodat je toch een mooie foto krijgt haha. Na een dagje wandelen door Sydney , weer terug naar mijn hostel. De volgende dag vertrekt mijn bus om 07:00 uur richting de Bleu Mountains. Na een busreis van ongeveer 2 a 3 uur komen we aan in de Bleu Mountains. Een prachtig natuurreservaat, volgens de plaatjes op Google. Ik heb er zelf niets van gezien want het was mistig en het zicht kwam niet verder als 10 meter, teleurstellend.  Na dit indrukwekkende uitzicht verder gereden naar de Caves. Dit is een ondergronds grottenstelsel, met prachtige rotsformaties onder de grond. Na een rondleiding van 1,5 uur, weer terug naar Sydney. De volgende dag gaat mijn bus naar Spot X, ik ga hier een 5 daagse surfcursus volgen. Ik wil mijn bus niet missen dus de wekker gezet om 06:00 uur. Ik uit bed na een poosje slapen, backpack gepakt, ontbijt gehad en onderweg naar het station. Al lopend door de straat vond ik het erg stil. Als ik op het station arriveer is het ook erg stil. Nog niet wetende dat het pas 01:30 uur was en ik 5uur te vroeg op het station was. Ik haal mijn ticket uit de automaat en zie dan dat er 01:30 opstaat. Op dat moment realiseer ik mij dat ik veel te vroeg ben hahahaha. Dus maar weer terug gelopen naar mijn hostel, de receptie keek mij een beetje raar aan, maar ik mocht weer terug naar mijn kamer. Het surfkamp is gelegen op een prachtige locatie, direct aan het strand en ver weg van beschaafde wereld. Ik kan hier wel aan wennen. De eerste dag, begint onze surfles om 08:00 uur. Eerst wordt ons uitgelegd wat de ongeschreven regels zijn onder de surfers. Ook wordt ons uitgelegd wat de gevaren zijn van het surfen. Nou het grootste gevaar aan dit strand zijn wij zelf, niet uitkijkend voor elkaar etc. Na een uurtje theorie gaan we het strand op. Hier oefenen we op een getekende surfplank in het zand. Ik moet eerlijk zeggen mijn surfplank in het zand , zag er prachtig uit haha. Nadat we geoefend hadden om vanaf liggende positie naar staande positie te gaan, mogen we de zee op met onze surfplank. Het ziet er simpel uit en de getekende surfplank bleef ook zo mooi stil liggen. Dit bleek toch wat moeilijker te zijn op zee. Na een uurtje gestunteld te hebben in barre omstandigheden van golven, zout water happen, zand overal waar het gaan kan, omringt door dolfijnen en roggen is onze eerste surfles voorbij. In de middag gaan we weer twee uur de zee op, nu mogen we vrij surfen onder toezicht van twee instructeurs. We krijgen elke dag ontbijt, lunch en diner, niet verkeerd. Tussen het surfen door, lekker relaxen op het strand en klagen over spierpijn haha. Na 5 dagen genoten te hebben van het strand en het surfen ga ik verder naar Byron Bay. Dit is een dorpje waar alles kan en niets moet. Veelal alle winkeltjes hebben een flower power uitstraling. Het ligt gelegen aan een prachtig zandstrand, waar mensen relaxen, muziek maken en dansen. Ik zit in een hostel genaamd Art Factory, ook dit hostel wordt overheerst door kleuren van flower power, rust gevende muziek en andere bijbehorend geuren en kleuren haha. Ik ontmoet hier een groep Nederlanders, waar ik de volgende dagen mee optrek, super gezellig. Vanaf Byron Bay heb ik een excursie geboekt naar Nimbin, een dorpje wat ook wel klein Amsterdam wordt genoemd. We worden opgehaald door een fleurige bus, waarin de hele weg Flower power muziek gedraaid wordt. Aangekomen in Nimbin, wordt ons verteld niks op straat te kopen, haha ik snapte na 2 minuten al wat er bedoelt werd. Lopend langs de winkeltjes, werd ik meerdere malen benaderd door hangende, smokende bewoners. Deze boden dan ook een heel assortiment aan die ook in Amsterdam veelvuldig verkrijgbaar zijn. Na twee uurtjes rondgelopen te hebben, gaan we verder richting een park waar allerlei vogels en dieren te zien zijn. We relaxen hier een beetje en hebben een barbecue in het park. Als we weer terug zijn in Byron Bay, besluiten we de zonsondergang bewonderen vanaf oostelijke puntje van Australië. Hier hebben we gezellig bij elkaar gezeten, wat gedronken en genoten van de zonsondergang. Ik zit nu in de bus naar Brisbane. Hier ga ik naar de Australien Zoo, dit is opgericht door Steve Irwin, ook wel bekend als The Crocodile Hunter. Hij werd gestoken door een pijlstaartrog en overleed op 44 jarige leeftijd. De dierentuin wordt nu gerund door zijn dochter en het schijnt erg mooi te zijn, dus ik ben benieuwd. Ik wens iedereen alvast een fijn weekend, tot de volgende keer

1. Elly:
    8 april 2016
    Top weer bedankt voor de mooie verhalen veel plezier nog daar over zee!!!!!
  2. Opa en Annie:
    8 april 2016
    Roy wij hebben nog vergeten jou te bedanken voor de mooie kaart die wij gehad hebben dus alsnog bedankt ook nu hebben wij weer met veel belangstelling jou verslag gelezen pas goed op jezelf en wij zien alweer uit naar het volgende verslag hartelijke groeten van ons beiden uit een regenachtig en te koud (10 graden) Alteveer
  3. Bob:
    8 april 2016
    Kerel! Wat een mooie verhalen! De tijd vliegt daar zeker?? Genieten!
  4. Chantal Brinkman:
    9 april 2016
    Enjoy!!!
  5. Nathalie:
    13 april 2016
    Leuk geschreven weer! Echt genieten daar en volgens mij mis je ons nog lang niet :-P